Úvod Recenze knih

Město: Praha
Rok vydání: 2001
Počet stran: 32
ISBN: 80-7236-182-1
cena : běžne nelze zakoupit, už pouze v knihovnách

Anotace

„Žlučník představuje jakýsi reservoár žluče, která je tvořena v játrech. Játry je denně tvořeno 600 - 1 000 ml žluče. Jaterní žluč je ve žlučníku skladována, zahuštěna a jsou do ní žlučníkovou stěnou vylučovány některé látky.“ (citace z knihy)

Naše recenze

Autoři knihy jsou lékaři. Zdeněk Mareček pracuje jako vedoucí gastroenterologického oddělení Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a Olga Marečková je v Ústavu klinické a experimentální medicíny rovněž v Praze. Přestože oba autoři jsou výtečnými odborníky, kniha je určená široké veřejnosti. Je psaná jednoduchou formou v podobě otázek, na které autoři odpovídají. Jde např. o otázky: Jaký je význam a funkce žlučníku v lidském organismu? Je žluční orgánem nezbytným? Kde je žlučník umístěn? Jak vznikají žlučníkové kaménky? Jak časté jsou žlučníkové kaménky? Proč mají ženy mnohem vyšší výskyt žlučníkových kaménků? Jak vznikají? Jaké příznaky provázejí přítomnost konkrementů ve žlučníku? Jaké jsou vhodné potraviny a jaké jsou zakázané? Čím se liší dieta při akutním onemocnění? Najdete tu i příklad diety a mnohé další otázky a odpovědi na téma lázeňského pobytu při onemocnění žlučníků, o lécích, o operačních postupech, laparoskopii, diagnostice, zánětu žlučníku, o kamenech v žlučových cestách a jejich léčbě atd. V závěru knihy najdete slovníček cizích slov. Kniha se velmi dobře čte, není nikterak obsáhlá, ale přesto odpovídá na vše, co by mohlo laika zajímat. Publikace je dobře členěná a doplněná obrázky a tabulkami.

název knihy : Nemoci žlučníku a žlučových cest: Dieta a rady lékaře
Autoři: Olga Marečková, Olga Mengerová
Nakladatelství: Pavla Momičilová
Město: Čestlice
Rok vydání: 1997
Počet stran: 141
ISBN: 80-85936-13-5
cena : kniha není běžně v prodeji, pouze v knihovnách

Anotace

Postižení žlučníku a žlučníkových cest patří mezi nejčastější choroby. Kameny žlučníku jsou klasickým onemocněním, kde dodržování dietních předpisů je významnou součástí léčby, a to i přes pokroky v medikamentózní a chirurgické léčbě. Předložená publikace přináší více než 120 receptů na dietní pokrmy, vzorové jídelníčky a praktické rady pro nemocné.

Naše recenze

Kniha je praktickou pomůckou pro lidi, kteří mají problémy se žlučníkem. Díky publikaci se dozvíte jak se správně stravovat. Nejdříve vás autor stručně informuje o trávicím ústrojí, funkci žlučníku, nemocech žlučníku atd. Dále jsou tu informace jak pro nemocné, tak pro zdravotníky. V další kapitole se dozvíte podrobnosti o nemocech žlučníku a žlučových cestách. Poté se autor konkrétně zaměřuje na žlučníkovou dietu, především na hlavní zásady žlučníkové diety, na vhodné a zakázané potraviny a na kuchyňskou přípravu pokrmu. Následují konkrétní recepty dietních pokrmu. Najdete tu recepty na polévky, pokrmy z masa, bezmasé pokrmy, zeleninové pokrmy a omáčky, sladké jídla, příkrmy, studenou kuchyni, saláty a také kniha obsahuje tabulky výživových hodnot uvedených pokrmů. Jsou tu i příklady jídelních lístků, a to při akutním onemocnění žlučníku a při jeho chronickém onemocnění. V závěru publikace najdete literaturu, která vám přinese další důležité informace. Kniha neobsahuje žádné obrázky. Najdete tu však mnoho přehledných tabulek. Teoretické kapitoly jsou členěné do menších a přehledných podkapitol. Kniha obsahuje také vysvětlení základních pojmů, které jsou v monografii použité. Publikace vám osvětlí mnohé otázky spojené s potížemi se žlučníkem a dá vám návod jak se optimálně stravovat. Mnohé recepty tak obohatí váš zdravý jídelníček.

název knihy : Diety při onemocnění žlučníku II.

Autorka: Tamara Starnovská
Nakladatelství: Sdružení MAC
Město: Praha
Rok vydání: 1998
Počet stran: 31
ISBN: 80-86015-26-2
cena : 40 Kč

Anotace

„Žlučníkové potíže dokáží nepříjemně zkomplikovat život. Člověk by tedy neměl čekat, až jej poprvé postihne žlučníková kolika, a raději dodržováním zásad správného životního stylu bolestivému onemocnění předejít. Nejedná se totiž jen o stravování. Existuje i řada dalších faktorů, které mají při vzniku nemoci zásadní význam.“ (z knihy)

Naše recenze

V úvodu knihy najdete kapitolu o nové životosprávě. Dočtete se také o různých nápojích a jejich vhodnosti při problémech se žlučníkem. Je tu rovněž přehled potravin, které jsou při onemocnění žlučníků zakázané, doporučené a jaké technologické postupy je možné využít při přípravě pokrmů. Dále už kniha přibližuje různé recepty, které jsou vesměs jednoduché na přípravu. Jsou tu recepty na polévky, hlavní jídla, zeleninová jídla, sladká jídla a malá studená jídla. Na konci knihy najdete obsah a podrobný a přehledný rejstřík, který je seřazen podle základních používaných potravin (brambory, luštěniny, maso, drůbež, hovězí, jehněčí, králičí, telecí, uzené, vepřové, zvěřina, směs různých druhů mas...). Poslední strana vám nabízí další knihy z edice „Diety pro nejčastější choroby (peptické vředy, hepatitida, dna, anémie, ischemická choroba srdeční, zácpa, slinivka…). Nejde o nijak obsáhlou publikaci a neobsahuje velké množství informaci. Snaží se spíše být praktickým rádcem. Kromě základních informací o nemoci se zaměřuje především na správný jídelníček, který je třeba dodržovat, aby člověk neměl problémy se žlučníkem.